Publicerad: 2011-01-02
Lutheraner och katoliker eniga om rättfärdiggörelsen och därför bortkastat att strida.
Öppet brev sänt till Missionsprovinsens samtliga biskopar och dess provinssekreterare Bengt Birgersson.
Med stigande oro ser undertecknade hur ledande företrädare för Missionsprovinsen gång på gång ger uttryck för prokatolicism (för katolsk lära).
Rättfärdiggörelsen
På Missionsprovinsen hemsida har syster Marianne i Alsike kloster i ett par artiklar förringat reformationens kamp för läran om rättfärdiggörelsen genom tron allena. Hon anser att nu har lutheraner och katoliker kommit så långt i gemensam förståelse att det är bortkastat att utkämpa 1500-talets strider i frågan.
Nu senast har Missionsprovinsens biskop Göran Beijer tillsammans med bl.a. den katolske biskopen Anders Arborelius celebrerat den gudstjänst där grundstenen lades till Enhetens kyrka intill Östanbäcks kloster.
Avlatsbrev
Så sent som under jubelåret 2008-2009 utfärdade Arborelius i enlighet med påvens direktiv ett dekret om fullständig avlat, d.v.s. befrielse från straff för synder som redan är förlåtna. Avlaten erbjöds dem som gjorde vallfärd till den påvliga basilikan S:t Paulus i Rom och där bad efter påvens anvisningar.
Återförening under påven
Östanbäcks kloster leds av fader Caesarius Cavallin, initiativtagare till och hedersordförande i Förbundet för kristen enhet, som i enlighet med Andra Vatikankonciliets uppmaning till enhet strävar efter en återförening med den romersk-katolska kyrkan och alla kristnas underkastelse under påven.
Förra sommaren medverkade han vid en av Missionsprovinsens prästvigningar.
Antikrist
Påvens kyrka utpekas i våra lutherska bekännelseskrifter som antikrists kyrka (SKB, s 228-229, 257, 321, 347 och 655).
Detta med rätta, bland annat eftersom till denna kyrkas många och grova villfarelser hör att den fördömer dem som lär att en människa blir rättfärdig genom den blotta förtröstan på Kristus och Hans verk (Tridentkonciliet, Dekret om rättfärdiggörelsen, canon 9).
Villfarelser
Ytterligare några exempel villfarelser hämtade från Katolska kyrkans katekes (KKK) som utgavs så sent som år 1995, är bland annat följande:
Med förfäran undrar man hur Missionsprovinsen, som säger sig stå för biblisk-luthersk tro, kan välsigna sådana initiativ som Enhetens kyrka.
I Schmalkaldiska artiklarna, en av de lutherska bekännelseskrifterna, skriver Luther: ”Men påven vill inte lämna tron (på Kristus) i fred utan säger, att man måste lyda honom, om man skall varda salig. Detta vilja vi icke göra, utan hellre dö i Guds namn” (SKB, s 321).
Det är ett uppenbart brott mot biblisk-luthersk lära att agera som biskop Göran Beijer gjort då han och Missionsprovinsen på detta sätt befrämjar romersk-katolsk villfarelse. En biskop är ju satt att vaka över den sanna bibliska läran.
Ingemar Andersson
Lars Borgström,
präster i Lutherska Församlingen i Stockholmsområdet
Fotnot:
Se även unik dokumentär om Katolsk tro i kris. Med svensk text.
http://www.lutherskaforsamlingen.se/
http://www.missionsprovinsen.se/
Text:
Min nåd är dig nog, sade Herren till mig,
ty min kraft, är fullkomnad, uti svagheten.
Det är Herrens, stora underbara, gåva;
- Amen!
Ty av nåden, är vi frälsta, det är ej vårt eget verk,
ej genom gärningar, så att ingen, kan berömma sig.
Det är Herrens, stora underbara, gåva;
- Amen.
Därför vill jag, mig berömma, utav svagheten
ty i svagheten, finns styrkan, då är Herren stark i mig.
Det är Herrens, stora underbara, gåva;
- Amen!
Ty av nåden, är vi frälsta, det är ej, vårt eget verk,
ej genom gärningar, så att ingen, kan berömma sig.
Det är Herrens, stora underbara, gåva;
- Amen!