RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 23 Nov 2017, 20:31

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 21:14 

Vill tipsa om en intressant snubbe som kom på en sak som folk haft starka åsikter om i långliga tider. Jag tänker på TV och andra former av medial underhållning. Jag läste en bok om ämnet som blivit nästan "kult" i vissa kretsar. Boken heter på engelska "Amusing ourselves to death" och gavs ut 1985 på svenska med titeln "Underhållning till döds". Författare var professorn och kulturkritikern Neil Postman.
http://sv.rilpedia.org/wiki/Neil_Postman

Några tänkvärda citat ur boken:

• "Genomsnittsamerikanen har sin teve påslagen åtta timmar per dygn....
  • - Det här, menar Postman, har lett till att amerikanerna i dag förmodligen är västvärldens med okunniga folk. Kommersiell television förmedlar nämligen inte kunskap, utan underhållning. Dess världsbild är fragmentarisk, kaotisk och falsk.
  • Det finns undersökningar som visar att allt fler barn i USA saknar förmåga till kritiskt och logiskt tänkande. Antalet analfabeter växer snabbt, liksom antalet aliterata - människor som lärt sig läsa och skriva, men aldrig använder den kunskapen."
    (från sidan http://www.bgf.nu/demokrati/postman.html)

Det var något år sedan jag läste den men den korta versionen är, ungefär, att kanhända var det just Postman's analys av den historiska förändringen från text till bild (bokens centrala tema) som gjorde att man i nåt skede började kalla TVn för "dumburken" :-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Amusing_Ourselves_to_Death

Neil Postmans bok är ofta citerad och har blivit nästan kultförklarad bland mediatrötta media-protestanter :) Det finns en del om boken och dess budskap på Youtube oxå.
http://www.youtube.com/results?search_q ... death&aq=f

Den som hittar bra klipp om Postman's bok (det finns ganska många clip på youtube) får gärna tipsa oss andra med länk med en kort kommentar till varje länk ("blinda länkar" utan beskrivning är bara jobbigt).

Ett ämne att fundera vidare på! :-)

// Rolf Lampa

Edit: Länk med youtube-träffar:
http://www.youtube.com/results?search_q ... death&aq=f
Och dito google-träffar:
Eng: http://www.google.se/search?q=amusing+o ... =firefox-a
Sve: http://www.google.se/search?q=Underh%C3 ... =firefox-a

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

PostPosted: Wed 13 Jul 2011, 10:53 

Men, men!

Numera tror jag tv:n är slagen med hästlängder av denna tidens gissel. DATOR! Fattar inte att man själv och många, många andra sitter långt mycket mera än vad som är hälsosamt, vid denna apparat. Jag menar en tv har sina bestämda program som rullar på i viss ordning. Där emot en dator med internet inkopplat, den skickar in en på "kanal" efter kanal. Med andra ord man surfar! Det leder till mycket intressant läsning, men också mycket slöseri med tid, man glömmer tid och rum. Sen inte att förglömma, man hamnar också in på mindre bra sidor. Då är det till att verkligen ha bön om kraft och ork, att stå emot all dynga som bara finns ett klick ifrån.

Så dessa fantastiska apparater gör oss tröga i bollen, det är bara och inse, så nog gäller det att använda dom med förstånd. Men tänk om vi nu skulle använda denna tid på våra barn, som vi ödslar på datorer. tv och allehanda tidsfördriv. Hur mycket bättre skulle inte dom må, hur mycket bättre tid skulle vi ha att lära och undervisa både oss själva och våra barn. Jag minns min Pappa i princip varenda kväll, alltid läste eller berättade ur Bibeln åt oss barn. Man längtade att få höra mera, man fick lugnt och tryggt krypa undertäcket och gå till nattens vila. Det är verkligen nått man är tacksam över.

Nå jag ska inte skriva för mycket, jag bara filosoferar lite över dessa apparater, som gör oss seg!

PostPosted: Fri 15 Jul 2011, 15:23 

Janne wrote:
Numera tror jag tv:n är slagen med hästlängder av denna tidens gissel. DATOR! <>...leder till mycket intressant läsning, men också mycket slöseri med tid, man glömmer tid och rum.

Ja, där finns en poäng, verkligen. Sätten som dessa två typer av media påverkar oss är dock ganska olika: TV påverkar på ett sätt som ofta "smiter förbi" den vanliga prövande tankeverksamheten kring ord och deras innebörd, samtidigt som den gör tittaren passiv (en av poängerna som har att göra med övergången från ord till bild med som Postman talar om i sin bok). Internet däremot kräver aktiv handling för att styra vad man ägnar sig åt.

Men å andra sidan, det du också är inne på, så finns "allt" på nätet och allt definitivt inte nyttigt. Förutom allt annat man kan göra med dator som ödslar tid.

Janne wrote:
Sen inte att förglömma, man hamnar också in på mindre bra sidor. Då är det till att verkligen ha bön om kraft och ork, att stå emot all dynga som bara finns ett klick ifrån.

Ja, denna sida av saken är något som vi borde tala mer om för att motverka dåliga vanor.

Det är ju så att även om lockande och frestande bilder möter oss överallt även utanför internet, på reklampelare och tidskrifter etc, så är det speciellt med Internet, eftersom där är det så lätt att "söka mer". Det mesta flimrar bara förbi men det kan ibland vara en riktig utmaning att stå emot.

Även här gäller alltså principen att man inte kan "hindra att fåglarna flyger ovanför huvudet på oss". Däremot måste vi inte låta dem "bygga bo" i huvudet. Vem vet hur många som kämpar med dessa frågor. Eller rakt på sak, det kallas porrsurfing det jag menar.

Jag tror inte att alla har problem med detta, helt enkelt för att vissa inte har problem med dessa saker överhuvudtaget. Men många upplever exponeringen på nätet av vackra kroppar som en jobbig sak. Och vissa har så stora problem att de behöver stöd av andra för att kunna bryta med dåliga mönster och därefter kunna upprätthålla sundare vanor kring dessa saker. Det kan få mycket svåra andliga och sociala konsekvenser om det spårar ur på detta område. Den onde vet att sikta in sig på svaga punkter och sådant som bryter ner och som orsakar andlig död och förödelse om man är oförsiktig.

Metoden att orsaka skuld och skam som bryter ner och tar på trons frimodighet fungerar särskilt bra på just detta område. Därför satte jag rubriken "njutning till döds" på detta inlägg.

Nå, nu har du i alla fall tagit upp ämnet, och det tycker jag är bra!

// Rolf Lampa

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]