RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 23 Nov 2017, 20:25

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu 11 Aug 2011, 19:14 

Guds frid Kära bröder och systrar!

Dagsläget

Som de flesta vet och känner till så befinner sig hela världs ekonomin i en ytterst känslig period just nu. Varje vindpust får ekonomin att vackla och börsmäklare och investerare världen över jämrar sig när börsen kränger under diverse ofantliga skuldbördor, inflation och osäkerhet. Jag vill i detta inlägg ta upp flera saker som är viktiga för oss kristna att känna till Till exempel :

1. Pengarnas koppling till värdet
    2. Hur den moraliska attityden har ändrat genom införandet av försäkring mot förlust
    3. Försäkring av försäkring
    4. Spekulationer av försäkringar
    5. Vad säger Herren om hur vi skall handskas med pengar?

Jag välkomnar åsikter grundade på solid fakta, för att om möjligt rätta till diverse tankefel och missuppfattningar jag kan tänkas ha om ekonomin, och vad Bibeln säger om denna sak. Samt hoppas jag på en diskussion som kan pröva tankar och påståenden samt lyfta fram nya frågor och svar på frågorna.

Som en introduktion kan nedanstående video rekommenderas då den är ytterst pedagogisk och på ett enkelt sätt förklarar hur ekonomin fungerar.

VAD HÄNDER?

Först skall vi se vad som håller på att hända.
Världsekonomin har under gångna år varit särskilt ostabil och under senaste 2 decennium har vi redan fått se en depression (90 tal) och en recession på grund av fastighetsbubblan (toxic assets http://en.wikipedia.org/wiki/Toxic_asset ) som sprack I USA. Nu verkar vi ha en ny kraftig depression på kommande.

Denna lista av länder med statsskuld kan göras lång. Ett enkelt sätt att bekräfta detta är att klicka sig in på google och söka på landets namn+statsskuld/nation debt och häpnas över mängden pengar som länder är skyldiga.

HUR?

Hur kommer det sig att närmast varje land i hela världen har en statsskuld många gåner likvärdig landets egen BNP?( http://sv.wikipedia.org/wiki/Bruttonationalprodukt)
Hur kan det komma sig att praktiskt taget varje företag är skuldsatt?
Hur kan det komma sig att otaligt många privatpersoner är skuldsatta?
Jo det ekonomiska systemet gynnas nämligen av och kräver att vi är skuldsatta. utan skulder skulle (penning)systemet inte ens fungera.

För att börja beta av frågorna och försöka förstå problemet börjar vi med:

Pengarnas koppling till värde

För att en person skall kunna skaffa sig en sak om han inte har, krävs det i nästan alla fall att han kan erbjuda något annat i stället för den vara han vill åt. Om vi inte har pengar, måste vi ha en vara som motparten vill ha.
Detta system finns sporadiskt kvar i vår värld, till exempel:
Person A: har en motorcykel och vill ha en bil.
Person B: har en bil och vill ha en motorcykel.

Om båda varorna räknas ha samma värde kan ett byte av varor genomföras. Det underliggande värdet är alltså viktigt i fråga om handel.

Nu är dock detta system väldigt opraktiskt, för ifall båda personerna inte råkar vilja ha varandras saker så kan bytet inte uppstå. Om en fiskare vill köpa ett hus för sina fiskar och hus säljaren inte vill ta emot fiskar, så kan fiskaren inte köpa sitt hus. Det behövs i så fall en vara som hus försäljaren vill ha.

När man sen gick samman och började skapa pengar(valuta=italienska för värde) så kom man överens om att en vis vara skulle ha ett visst värde. Man har sen långt tillbaka använt dyra metaller, ädelstenar, snäckor och till och med fjädrar. Egentligen är det inte så viktigt vad som används så länge alla kommer överens om dess värde. Med dessa pengar som folk vet att har ett visst värde kan man sen införskaffa de förnödenheter eller varor som man behöver eller vill ha.

Vi ser här att värdet är en viktig faktor när det gäller valutor(Italienska=värde). SJÄLVKLART, tänker ni.

Om ni har sett videon i början så har ni guldsmedens berättelse klart i minnet. Vilket enkelt förklarar hur pengarna gradvis har förlorat sitt egentliga värde. Vi kan gå igenom historien snabbt för att ge en bild åt er som inte har sett videon.

Guldsmeden

En guldsmed präglar mynt av guld, och konstaterar snabbt att vem som helst kan ta dessa pengar. Han skapar ett valv där han förvarar sina mynt. Snabbt sprider sig ryktet om hans valv och hela stadens invånare vill sätta sina mynt i hans valv, smeden skriver då på en lapp hur mycket som satts in på kontot och ger en lapp(ett kvitto, eller en skuld sedel) som visar hur mycket pengar smeden är skyldig att ge åt personen som innehar lappen.
Lapparna blir snabbt lika värdefulla som mynten som ligger i valvet, och likställs med guldet i valvet. Notera att lappens värde bestäms av guldet i valvet.

Efter en stund uppstår också en utlånings verksamhet. Efter en tid börjar smeden dela ut ränta åt insättaren som sätter in pengar på hans valv, i utbyte mot att han får låna ut och kräva ränta av lånetagaren. (för övrigt kallas oskälig ränta i bibeln för Ocker)
Smeden smider inte längre några pengar utan tjänar sitt uppehälle på att låna ut pengar och få tillbaka mera än han lånat ut i och med den ränta han lånar ut.

En viktig detalj att fästa uppmärksamhet vid är att han inte lånar ut guldmynten, utan fortsättningsvis bara skriver ett papper som intyg för hur mycket pengar lånetagaren har tillgång till.

Efter en tid blir smeden girig och konstaterar att ingen vet hur mycket pengar som egentligen finns i valvet, utan han kan låna ut också pengar som inte finns. Han kommer i så fall att tjäna mycket mer pengar i och med att flera människor betalar ränta. Så länge inte alla kommer och vill ha ut sina pengar så kommer ingen att märka någonting.

Efter en tid uppstår förstås misstanke mot smeden som bara tycks bli rikare och rikare och bedrägeriet upptäcks.

Hur funkar det idag då?

Vad som är intressant att notera nu, är att det är precis såhär som bankväsendet idag fungerar.
Skillnaden är att man gör det med statens tillåtelse och det begränsas delvis av lagstiftning.
.

Hur den moraliska attityden har ändrat genom införandet av försäkring mot förlust

Detta innebär att bankerna kan försäkra sina lån och få försäkring på lån som inte kan betalas tillbaka.
detta innebär vidare att riskbedömningen försvinner när förlusten i allafall till synes försvinner.
Moralsika aspekter tas inte alls i beräkning utan man trycker lån i famnen på alla som frågar efter det.

Jag avslutar för denna gång med ett par bibel verser från bibeln.
    2 Mos 22:25 Om du lånar ut pengar till någon fattig hos dig som tillhör mitt folk, skall du inte handla som en ockrare mot honom. Kräv inte någon ränta av honom.
    3 Mos 25:36 Du skall inte ockra på honom eller ta ränta, ty du skall frukta din Gud och låta din broder leva hos dig.
    3 Mos 25:37 Du skall inte låna honom pengar mot ockerränta eller ge honom av din mat mot ränta. [kap]
    5 Mos 23:19 Du skall inte ta ränta av din broder, varken på pengar, livsmedel eller på något annat som man kan ta ränta på.
    5 Mos 23:20 Av en utlänning får du ta ränta, men du skall inte ta ränta av din broder, för att HERREN, din Gud, må välsigna dig i allt vad du företar dig i det land dit du nu kommer för att ta det i besittning.
    Neh 5:11 Lämna redan i dag tillbaka till dem deras åkrar, vingårdar, olivplanteringar och hus, och tag inte ut den ränta på pengarna, säden, vinet och oljan som ni har att fordra av dem."
    Hes 18:8 om han inte ockrar eller tar oskälig ränta utan håller sin hand borta från allt som är orätt och fäller rätta domar mellan människor,
    Hes 18:13 ockrar och tar oskälig ränta - skulle en sådan få leva? Han skall inte få leva. Han har gjort allt detta vidriga, därför skall han förvisso dö. Hans blod skall komma över honom.
    Hes 18:17 han förgriper sig inte på den behövande, ockrar inte och tar inte oskälig ränta utan lever efter mina föreskrifter och vandrar efter mina stadgar - då skall han inte dö genom sin fars missgärning utan skall förvisso få leva.
    Hes 22:12 För mutor är man hos dig beredd att utgjuta blod. Du ockrar och tar oskälig ränta och plundrar din nästa med våld, och du glömmer mig, säger Herren, HERREN.
    Matt 25:27 Då borde du ha satt in mina pengar i en bank, så att jag hade fått igen det som är mitt med ränta när jag kom.
    Luk 19:23 Varför satte du inte in mina pengar i en bank, så att jag kunde få ut dem med ränta när jag kom tillbaka?

Vill ni höra världens syn på saken?

”låt dina pengar arbeta för dig!”
    ”pengar sover aldrig!”
    ”när du förstå hur du skall få pengarna att arbeta för dig så blir du rik”
    "investera dina pengar i aktier"
    (ge gärna förslag på flera "ordspråk")

Bibelns mot svar till detta genomruttna system med aktie handel och spekulation är följande.

1 Kor 4:12 Vi sliter och arbetar med våra händer. När vi hånas, välsignar vi. När vi förföljs, härdar vi ut.
    2 Tess 3:11 Men nu hör vi att en del bland er lever oordentligt. De arbetar inte utan går bara och drar.
    1 Tim 4:10 Det är därför vi arbetar och kämpar, ty vi har satt vårt hopp till Gud, som ger liv och är Frälsaren för alla människor, först och främst för de troende.
    2 Tim 2:6 Jordbrukaren som arbetar hårt bör först och främst få del av skörden.
    Pred 5:11 Ljuv är arbetarens sömn, han må ha litet eller mycket att äta. Men den rikes överflöd ger honom ingen ro att sova.
    Ords 10:4 Lat hand gör fattig man, flitig hand ger rikedom.
    Ords 21:5 Den flitiges omtanke medför idel vinst, hastverk idel förlust.
    Ords 6:6 Gå bort till myran, du late, se hur hon gör och bli vis.

Vi har ännu 2 och en halv punkter att gå igenom:
1. Försäkring av försäkring
2. Spekulationer av försäkringar
3. Vad säger Herren om hur vi skall handskas med pengar? ( detta har vi delvis tagit upp men ovanstående bibelverser)

Guds frid kära vänner. Granska kritiskt denna text och kom gärna med frågor mot argument och sådant som kan uppbygga vår förståelse inom detta område.

H// Christoffer Asplund

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 17:10 

Pengarnas koppling till värde (Lite Fördjupning)

Hur funkar det idag då?

Vad som är intressant att notera nu, är att det är precis såhär som bankväsendet idag fungerar.

Skillnaden är att bankerna gör det med tillåtelse av staten, under uppsikt av lagstiftning.
Bankerna behöver inte ha alla pengar som den lånar ut. Detta kallas Fractional-Reserve banking (FRB)
det räcker med ett visst förhållande Ex. 1 till 10 eller 1 till 20. Vilket betyder att om banken själv har 1000 € kan den låna ut 10’000€ eller 20’000€. Sist och slutligen så kan 1000€ göras till 100’000€ i och med att de pengar som lånas sätts in på banken eller att banker lånar av varandra.

Guldmynts fot

Nu finns egentligen inte längre någon guldmyntsfot, den har tagits bort, och istället garanterar endast staten att pengarna har ett visst värde i sig själv. Vilket betyder att en sedel är lika mycket värd som en annan sedel av samma kulör.

Värdet består i att staten garanterar dess värde. Detta är mycket farligt men kan dock tänkas att det kan fungera ifall en sund användning av pengarna kunde finnas. Nu finns nämligen ingen sund användning och tillämpning av detta system.

Bankerna kan i praktiken skapa hur mycket pengar som helst, och begränsas endast av hur mycket vi kan låna.

Inflation
Vad är inflation? Varför har vi inflation?

USA släppte idag(18.08.2011) Sin inflations statistik rapport. Som var högre en befarat.
http://www.va.se/nyheter/2011/06/15/ova ... /index.xml
Konsument priserna steg i USA 0,2 % i Maj jämfört med i april. 0,2 % kan låta som en liten höjning men detta är endast för en månad och höjningen är dubbelt större än man räknat med.

Vad som egentligen händer är kanske svårt att förklara, i alla fall för mig som inte är värst pedagogiskt lagd. Men jag ska göra ett försök.

Lögn och Sanning

FRB är en direkt orsak till att vi har inflation, plus de ovan nämnda orsakerna i föregående inlägg.
Man kan definiera Inflation på följande sätt:
"Inflation är när pengarna förlorar värde" Vilket är en lögn och en Sanning på samma gång. Låt mig förklara.

Vi börjar med varför det är sant. Under en Inflation(inflation pågår ständigt) så minskar penga värdet i jämförelse till de varor och tjänster som finns som kan köpas för pengar. Så ser det i alla fall ut om man ser på det från en konsuments synvinkel. Konsumenten har fortfarande 2000 € i lön men har inte längre råd att betala hyra eller handla mat för pengarna för allting har blivit så dyrt.

Det är en lögn på grund av att det tar bort vår uppmärksamhet från det som är det egentliga problemet. Vilket är att pengarna egentligen inte har ett värde utan värdet är påhittat och uppehålls av vår trovärdighet till den lögn som allting bygger på.

Den ursprungliga definitionen
En bra definition(Den ursprungliga definitionen) på Inflation är:
"Mängden pengar ökar i förhållande till de tjänster och varor som finns tillgängliga att köpas för dessa pengar"
I och med att bankerna kan låna ut pengar som inte finns så ökar mängden pengar som finns i omsättning. Detta betyder att vi får in överflödiga pengar i systemet. Detta är alltså något som gradvis sker en pågående process. Vad som hindrar denna process är att vi tillverkar mera varor och mera tjänster som kan köpas för dessa pengar. Problemet är att vi inte kommer att kunna göra detta i all evighet.

Vi kan inte ha en pågående tillväxt av de varor och tjänster som finns. Eftersom penga mängden expanderar kontinuerligt, det vill säga blir tex 6% större per år så måste de varor som finns till buds öka med samma procent enhet. Inflationen är den procent av pengar som inte täcks av de varor som produceras.

Problematiskt? Javisst. kort sammanfattat. Penga mängden ökar. Vi kan inte skapa varor som täcker pengarna= Pengarna förlorar värde(lögn&sanning).
Till slut om inflationen får fortsätta kommer ni att behöva ta pengar i en skottkärra för att köpa mjölk vilket hände under 1923 i Tyskland (http://sebastianhallberg.blogg.se/image ... 061324.jpg).
Detta kallas Hyperinflation och är en påföljd av att ett lands finansiella system kollapsar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation

Ni kan tänka er vad som kommer att hända nu när alla länders finansiella system är DJUPT ihopkopplade och sammanvävda med varandra. Alla har samma system och systemet är grundat på en lögn som i slutändan inte håller.

Jag vill förstås inte vara en domedags profet men avgör själva.
Till sist ett par Bibel verser.

Ps 15:5
    den som inte driver ocker med sina pengar och inte tar mutor för att fälla den oskyldige. Den som handlar så skall aldrig vackla.

1 Tim 6:10
    Ty kärlek till pengar är en rot till allt ont. I sitt begär efter pengar har somliga kommit bort från tron och vållat sig själva mycket lidande.

En sista vers till tröst när svåra tider kommer:

Hebr 13:5
    Lev inte för pengar, utan nöj er med vad ni har. Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig.

Guds frid
/Christoffer Asplund

PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 18:57 

Intressant tråd, och mycket intressanta inlägg foffe! Tänkte bara tillägga något som jag noterade i filmen ovan som jag tyckte gjorde att man fattade hur det hängde ihop (om jag nu fattat det alls, vill säga? :) ):

foffeasplund wrote:
I och med att bankerna kan låna ut pengar som inte finns så ökar mängden pengar som finns i omsättning

... detta är ju sant, men man kan ju tänka sig att om alla förr eller senare betalar tillbaka sina lån, så skulle penningmängden ändå hållas konstant ...

Problemet är väl att - förutom att bankerna kan skapa obegränsat med pengar - så tar de ränta på lånen ... och vad innebär det, om alla pengar i omlopp ursprungligen kommer från någon sorts lån? När man betalat tillbaka alla pengar man lånat, så har man ju nämligen inga kvar, så med vilka pengar ska man då betala räntan med?

- Jo, ytterligare ett lån! (Tada, bra ide va! :) ).

Nu är det ju inte just den betalar tillbaka på sitt lån som som tar ett till lån för att betala räntan (han/hon kanske betalar räntan med lönen från sitt företag). Men någonstans måste någon ta ett lån för att det ska tillföras pengar i systemet, så att banken ska kunna slurpa upp mer pengar än de lånade ut (vilket ju ränta innebär). I exemplet kanske det sker genom ett lån som företaget gjorde för att kunna starta, som sedan blev till en löneutbetalning, som personen använde för att betala räntan med.

Slutsumman är dock att: Mängden lånade pengar obarmhärtigt ökar i systemet, och det är inte ens teoretiskt möjligt att betala tillbaka alla lån + räntan på dessa lån! - Bankerna slurpar nämligen upp mer pengar än vad de tillför till systemet, vilket tvingar fram nya och nya och nya lån! Är det inte sjukt, så säg ... :-(

// Samuel

PostPosted: Thu 18 Aug 2011, 20:07 

TIll Samuel:

Quote:
... detta är ju sant, men man kan ju tänka sig att om alla förr eller senare betalar tillbaka sina lån, så skulle penningmängden ändå hållas konstant ...

Detta stämmer ju inte riktigt i och med att penningmängden ökar VARJE gång nån tar ett lån.
Men detsom stämmer är att Bankerna tar ränta på de pengar du lånat.
Så vad som skulle hända om alla pengar skulle betalas tillbaka är att bankerna skulle ha ALLA pengar:D
Eftersom 95% av pengarna som cirkulerar i världen (den siffran har jag för mig att kom fram i filmen) har tillverkats av lån --> 95% + Ränta ägs av bankerna.
Det du sade var bra. Bankerna tar mer pengar tillbaka än de tillför systemet. Exakt så!

Resten av ditt resonemang stämde. Alla pengar (95%) är på något sätt kopplat till nån sorts lån.
Alltså därav kommer citatet att "bankerna äger jorden" minns inte vem eller hur många som har sagt det.:D

PostPosted: Fri 19 Aug 2011, 21:28 

foffeasplund wrote:
TIll Samuel:
Quote:

Detta stämmer ju inte riktigt i och med att penningmängden ökar VARJE gång nån tar ett lån.

Nej just det, det har du rätt i :) ... det blir fel att säga så! Jag tror att jag tänkte på en sak och skrev en annan ... Det jag menade var ungefär att, om det inte togs någon ränta på pengarna så skulle det vara teoretiskt möjligt att betala tillbaka alla lånade pengar, och sedan är pengamängden noll. Däremot, när bankerna tar ränta, så är det inte ens teoretiskt möjligt att kvitta ut alla världens lån, eftersom den totala penningmängden bara är så stor som de ursprungliga lånade pengarna. Räntan kräver att det betalas in mer pengar än vad det totalt sett finns pengar i världen/systemet, vilket gör att man måste ta nya lån, som i sin tur tas ränta på, osv, och så har man skjutit på problemet, och det bara växer och växer, när ränta läggs på ränta.

Tack för påpekandet! :)

... och som jag tror du varit in på tidigare ... man börjar förstå varför det var förbjudet med ränta i Bibeln(!) :-o

// Samuel

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]