RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 14 Dec 2017, 02:42

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed 19 Oct 2011, 21:17 

"Förkasta mig inte från ditt ansikte och tag inte din helige Ande ifrån mig." - Ps 51:13

"Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag." - Ef 4:30

Har kommit att tänka på en sak, som Bibeln verkar vilja få fram om Anden, men som verkar glömmas bort i allt prat om Anden som nåt slags "uppåttjack": Inser vi vilket privilegium det är att få del av Guds ande, som gör oss till sunda, sansade människor, som kan få respekt och uppskattaning hos Gud, och andra människor?

... om vi gjorde det till fullo kanske vi skulle vara försiktigare, så att vi inte gick för långt i olika avseenden (genom att bedröva den helige Ande genom vår synd), och "jagade ut" den helige ande så att Gud måste överlämna oss åt ett "ovärdigt sinnelag" (Rom 1:28).

Det verkar ju också vara något liknande, fast på ett lite annat sätt, som drabbade Nebukadnessar, i Dan 4 ... Rysligt!

Vi får nog alltså akta oss noga för att "bedröva Guds Ande" (Ef 4:30), och även be som David: "ta inte din helige Ande ifrån mig!" - Ps 51:13

// Samuel

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

PostPosted: Wed 19 Oct 2011, 22:09 

Samuel Lampa wrote:
Det verkar ju också vara något liknande, fast på ett lite annat sätt, som drabbade Nebukadnessar, i Dan 4 ... Rysligt!
Ja, som jag uppfattar det verkade Nebo i sitt övermod ha tappat förståndet, minst.

"Hans hjärta skall förvandlas, så att det icke mer är en människas, och ett djurs hjärta skall givas åt honom" (Dan 4:16)

Det händer nog även idag att människor blir förblindade av sin makt och sin framgång. Men en märklig förvandling kan plötsligt inträffa.

// Rolf Lampa

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]