RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 14 Dec 2017, 02:26

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Guds kärlek.
PostPosted: Thu 15 Dec 2011, 23:30 

Guds frid till er bröder och systrar.

jag skulle vilja ha lite synvinklar på en fråga som jag har funderat över, på grund av något som en präst sagt.
Prästen ifråga påstod att "Det finns inget vi kan göra för att Gud skall älska oss mer och inget vi kan göra för att han skall älska oss mindre."

Att vi är frälsta av Guds nåd och att hans kärlek bara beror på hans stora nåd och barmhärtighet håller jag med om.
"Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder." [1 Jh 4:10]

Det jag funderar på är det jag markerat med fet text i citatet av prästen. Innebär det att Guds kärlek är ovillkorlig, om det som är markerat med fet text i citatet är sant?

Huvud fråga: Finns det något en människa kan göra för att Gud skall älska honom mindre eller inte alls?

"All deras ondska finns i Gilgal, det var där jag fick hat till dem. För deras onda gärningars skull skall jag driva ut dem ur mitt hus. Jag skall inte längre bevisa dem kärlek, alla deras furstar är upproriska." [Hosea 9:15]

Fråga 1: Kan man älska och hata någon på samma gång?
Fråga 2: vad betyder det att man inte skall bevisa någon kärlek? Innebär det att man älskar dem, men bara inte visar dem kärlek eller något annat?

"Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek." [Joh 15:10]
Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom." [Joh 14:21]

Fråga 3: Älskar Gud dem som aldrig vänder om till honom utan förhärdar sina hjärtan och kallar Kristi Ande för en ond ande, korset för dårskap, smädar och hädar hans namn och kallar honom lögnare, de som döms till helvetet?

Fråga 4: Älskar Gud dem som kommit till tro på honom, tagit emot vittnesbördet om hans Son Jesus Kristus och bekänt sina synder, men sedan vänder sin rygg till honom och blir upproriska, slutgiltigt och totalt.

Fråga 5: Går detta: "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." [Joh 3:16] emot tanken att Gud kan upphöra att älska en människa?

~Daniel Asplund

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

Post subject: Re: Guds kärlek.
PostPosted: Wed 04 Jan 2012, 15:52 

Guds frid, och god fortsättning på det nya året!

D.Asplund wrote:
"Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder." [1 Jh 4:10]

... en präst sagt ...att "Det finns inget vi kan göra för att Gud skall älska oss mer och inget vi kan göra för att han skall älska oss mindre." [...]

...Innebär det att Guds kärlek är ovillkorlig, om det som är markerat med fet text i citatet är sant?

D.Asplund wrote:
Går detta: "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv." [Joh 3:16] emot tanken att Gud kan upphöra att älska en människa?

Frågan huruvida Guds kärlek är villkorlig besvaras egentligen i den sist citerade bibelversen: "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.". De orden säger två saker som egentligen besvarar dina frågor. Man kan fråga sig om vi kan ändra på den kärlek som Jesus REDAN HAR visat oss? Han dog för oss och mer kan han ju inte gärna göra. Man kan alltså inte ha mer kärlek än vad Gud redan visat oss: "Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner." (Joh 15:13). Gud HAR alltså redan visat oss en kärlek som vi inte kan förminska eller öka på.

Men räcker det med att den ene älskar den andre? Texten påpekar även att det bara är den "den som tror" som kan få någon verklig nytta av denna kärlek. Det visar att det finns villkor för att vi skall få del av hela Guds kärlek. Jesus död öppnade möjligheten för oss att få del av evigt liv och den delen, evigt liv, kan vi alltså få del av endast på vissa villkor. Kort sagt, genom trons lydnad får man del av frälsningen och det eviga livet. Vi kan däremot INTE få del av det eviga livet om vi inte går med på dessa villkor.

En människa kan vägra att tro och därmed vägra att ta emot Guds kärlek. Men betyder detta att Gud har upphört att älska? Nej, det vore att beskylla Gud för att vi själva inte vill ta emot.

// Rolf Lampa

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]