RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 23 Nov 2017, 20:37

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vem är Kristi brud?
PostPosted: Wed 04 Jan 2012, 13:07 

Jag har under de senaste dagarna lyssnat på ett antal predikningar av Lennart Jareteg samt försökt läsa lite.
http://bibelfokus.se/mediaspelare
Israel och Judarna: del 3.

Där hävdar Lennart att Kristi Brud inte skall tolkas som oss de kristna, att det inte någonstans I bibeln finns stöd för att vi kristna skall tolkas som Kristi Brud.

Joh kap 3
    25 Då uppstod en tvist mellan några av Johannes lärjungar och en jude om reningen. 26 De gick till Johannes och sade: "Rabbi, han som var hos dig på andra sidan Jordan och som du vittnade om, han döper och alla går till honom." 27 Johannes svarade: "Ingen människa kan ta emot något utan att det ges henne från himlen. 28 Ni kan själva vittna om att jag sade: Jag är inte Messias. Jag är sänd framför honom. 29 Brudgum är den som har bruden. Men brudgummens vän, som står där och hör honom, gläder sig innerligt över brudgummens röst. Den glädjen har jag nu helt och fullt. 30 Han måste bli större och jag mindre.

Här talar Johannes om att Jesus har Bruden om ja förstått det rätt. Men vem är bruden, är det de som följer Jesus?

Upp 19:7 Låt oss vara glada och jubla och ge honom äran. Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo.
    Jes 49
    14 Men Sion säger: "HERREN har övergivit mig,
    Herren har glömt mig."
    15 Kan då en mor glömma sitt barn, så att hon inte förbarmar sig över sin livsfrukt?
    Och även om hon kunde glömma sitt barn,
    skall jag inte glömma dig.
    16 Se, på mina händer har jag upptecknat dig.
    Dina murar står alltid inför mig.
    17 Dina söner skyndar sig tillbaka, medan de som förstör och ödelägger dig drar bort ifrån dig.
    18 Lyft upp dina ögon och se dig omkring,
    alla samlas de hos dig. Så sant jag lever, säger HERREN,
    du skall få klä dig i dem alla som en skrud
    och lik en brud fästa dem omkring dig.

Vilka är de söner som det talar som som skyndar tillbaka. ?

Upp 21:2 Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner från himlen, från Gud, redo som en brud, som är smyckad för sin brudgum.

Upp 21:
    9 En av de sju änglarna med de sju skålarna, som var fyllda med de sju sista plågorna, kom och talade till mig och sade: "Kom, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru." 10 Och han förde mig i anden upp på ett stort och högt berg och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud, 11 och som ägde Guds härlighet. Dess strålglans var som den dyrbaraste ädelsten, som en kristallklar jaspis. 12 Staden hade en stor och hög mur med tolv portar och över portarna tolv änglar och namn inskrivna: namnen på Israels barns tolv stammar. 13 I öster fanns tre portar, i norr tre portar, i söder tre portar och i väster tre portar. 14 Stadsmuren hade tolv grundstenar, och på dem stod tolv namn, namnen på Lammets tolv apostlar.

För mig verkar det självklart att Kristi brud är Jerusalem, det nya Jerusalem.
Men jag skulle gärna vilja få lite klarhet i detta, finnns det nån som har kan förklara.

//Christoffer Lampa

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

PostPosted: Wed 04 Jan 2012, 14:50 

BRUD, BRUDGUM - OCH GÄSTER!

foffeasplund wrote:
    Upp 21:
    9 ... sade: "Kom, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru." ... och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud, 11 och som ägde Guds härlighet. ... 12 Staden hade en stor och hög mur ... och namn inskrivna: namnen på Israels barns tolv stammar.

För mig verkar det självklart att Kristi brud är Jerusalem, det nya Jerusalem.
Men jag skulle gärna vilja få lite klarhet i detta, finnns det nån som har kan förklara.

Ja, av klartexten framgår att det är det nya "Jerusalem, som kom ner från himlen".

Det har genom tiderna funnits många tankar om "bruden", men Bibeln ger kanske inte så stor frihet för oss att själv hitta på något vem bruden är. Bibeltexten ovan säger däremot en hel del. Den påstår ganska rakt på sak att bruden har med Israels tolv stammar att göra. Frågan är om just denna text säger allt. Även följande verser verkar begränsa kandidater för vem som kan vara bruden:

... Och ljudet från brud och brudgum skall aldrig mer höras i dig. Dina köpmän var jordens stormän, ty genom din svartkonst blev alla folk vilseledda. (Upp 18:23)

En vanlig tolkning av ovanstående symboliska stad ("Babylon") har varit att det är en falsk kyrka som avses. Texten säger "aldrig mer", vilket antyder att brud och brudgum i något skede HAR förekommit där men att dessa nu har lämnat platsen.

Man har i långa tider pekat ut Katolska kyrkan som den kyrka som bäst motsvarar bibeltexten. Idag kan vi kanske tänka oss att fler kyrkor kan tänkas ingå i denna "förvirringens stad", även om katolska kyrkan kanske blir den som slutligen samlar och kontrollerar alla falska kyrkor.

Inte bara brud och brudgum
Hursomhelst, i kapitel nitton begränsas kandidaterna för bruden ytterligare, och av någon anledning verkar det som om de flesta inte noterar att ett bröllop inte handlar ENBART om bruden, och i texten pekas inte bruden ut som de som är "saliga" utan det sägs uttryckligen att de är saliga som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid! :

7 ... Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo. ... 9 Och ängeln sade till mig: "Skriv! Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid." (Upp 19:7-9)

Naturligtvis är detta den stora dagen för bruden. Men bibeln talar även om de ANDRA, bröllopsgästerna, alltså de som är bjudna till bröllopet. Samt brudgummens närmaste vänner.

All klarar inte av att ompröva efter att de blivit vana med tanken att endast de själva kan vara "bruden". Men utgående från de texter som citerats kan man mycket väl tänka sig en tolkning som innebär att bruden är de av Israel som kommit till den levande tron, och brudgummens nära vänner kan vara hans apostlar och profeter, och vi andra, dvs hedningar och lite annat löst folk (...) är BJUDNA till detta bröllop.

Den del av klassisk väckelsekristen undervisning om detta som verkligen stämmer med bibeltexterna är, så vitt jag kan se, att man bör vara noga med klädseln vid detta bröllop. Och de flesta vet vad kläder syftar på: Att vara rättfärdig genom tro. Denna tolkning skulle även passa in på vad som sägs i Matt 22 om bröllopet (notera att följande personer INTE pekas ut som "bruden"):

10 Tjänarna gick då ut på vägarna och samlade alla de mötte, både onda och goda, och bröllopssalen fylldes med gäster. 11 När kungen kom in för att se sina gäster, lade han märke till en man som inte var klädd i bröllopskläder. (Mat 22:10, 11)

I vers 12 berättas vidare att det inte gick så bra för den som inte hade bröllopskläder. Det som framhålls är alltså att gästerna skall ha RÄTT SORTS kläder. Och att det handlade om gäster.

Jag har inte studerat denna fråga särskilt, varken i Bibeln (förutom verserna ovan) eller vad Jareteg funnit, men jag skulle bli förvånad om han kommit fram till annat än att bruden har med israeliter att göra (indelade efter stamfäder EFTER KÖTTET, Upp_7:4) och att gästerna utgörs av de övriga ur alla folk och språk som kommit till tro på Gud och Lammet.

På ett bröllop bör som bekant finnas en brud, en brudgum - samt gäster, naturligtvis! =)

// Rolf Lampa

Post subject: Re: Vem är Kristi brud?
PostPosted: Wed 04 Jan 2012, 15:20 

Hallå,
Som jag förstod det av Lennart Jaretegs predikan så var det nog just Jerusalem samt Israels folk alltså Judarna som hade en direkt koppling till "kristi brud".

Det som ja mera tänkte på var att så många kristna ser på sig själva som kristi brud.
Kan kanske ha något med ersättnings läran att göra. Kanske man inte medvetet försöker häva sig över Judarna, men pågrund av ersättnings lärans influsenser gör många tolkningen att: Vi kristna är Kristi brud.

//Christoffer

Post subject: Re: Vem är Kristi brud?
PostPosted: Wed 04 Jan 2012, 16:05 

foffeasplund wrote:
... av Lennart Jaretegs predikan så var det nog just Jerusalem samt Israels folk alltså Judarna som hade en direkt koppling till "kristi brud".
Låter vettigt.

foffeasplund wrote:
...på grund av ersättnings lärans influsenser gör många tolkningen att: Vi kristna är Kristi brud.
Ja, även jag tror att det är ersättningsläran som är orsaken.
Edit: I viss mån används visserligen "Israel" i överförd andlig mening även i Bibeln, men många går för långt in sin tolkning så att de upphäver Guds löften.

Det finns även de som har ett dolt hat till Judarna och som därför inte kan tolerera läran om bruden och brudgummen. Och de gör ganska stora ansträngningar för att omtolka texter om bruden för att utesluta Jesus-troende Israeliter. Men i sina försök att "hålla rent" kring Jesus orsakar de bara andra och ännu större problem, nämligen vad göra med "gästerna"? =)

Frågan är verkligen intressant! Och Bibeln motsäger inte sig själv om man låter den tala för sig själv. Och då blir det plats för både brud och brudgum - samt gäster - vilka alla är rättfärdiggjorda genom tron.

// Rolf Lampa

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]