RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 14 Dec 2017, 02:34

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Vilken är Guds Lag?
PostPosted: Mon 16 Jul 2012, 22:16 

Hej har en fråga om vad som är Guds lag.

Jesus Säger i Matteus 5:

17 Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. 18 Amen*säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav,* inte en prick* i lagen* förgå, förrän allt har skett. 19 Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket. 20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.

Quote:
Den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket. Men den som håller dem och lär människorna dem, han skall kallas stor i himmelriket.

Jag vet att Jesus inte har upphävt lagen. Den är fortfarande i kraft och från de som inte står under Jesu försoningsverk så skall lagen utkräva Guds rättvisa.

Nu till frågan. Vad är lagen? är det de 10 budorden? är det alla de lagar och föreskrifter som det står om i Mose böckerna?
Jag vet också att Jesus säger Matt 22:

34 Fariseerna hörde att Jesus hade gjort sadduceerna svarslösa och samlades kring honom. 35 En av dem, en laglärd, ville sätta honom på prov och frågade: 36 "Mästare, vilket är det största budet i lagen?" 37 Han svarade: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.* 38 Detta är det största och främsta budet. 39 Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv.* 40 På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."

Har matt 22:37-40 något med Matt 5:17-20

En annan sak som jag också lag märke till är:
    Matt 5:
    20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.

Jag har nog sett det förr men inte reflekterat desto mera över det.
det jag funderar är, Jesus talar om Lagen och att vi skall hålla och lära ut den. på samma gång talar han också om att vår rättfärdighet skall gå långt utöver de skriflärdas. Skall vi känna och följa Guds lag bättre ände skriftlärda och Fariseerna?

//Christoffer Lampa

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

Post subject: Re: Vilken är Guds Lag?
PostPosted: Tue 17 Jul 2012, 22:10 

Christoffer Lampa wrote:
    Matt 5:
    20 Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket.
...Jesus talar om Lagen och att vi skall hålla och lära ut den ... vår rättfärdighet skall gå långt utöver de skriflärdas. Skall vi känna och följa Guds lag bättre ände skriftlärda och Fariseerna?

Det korta svaret är ja, och exemplen som Jesus gav på detta var många.

Vad alla inte förstår är att inte ens dödsstraffet för lagens krav är avskaffat. Det är faktiskt därför som Jesus dödades. I vårt ställe.

Men genom att Jesus tog på sig att dö för varje synd som skulle ha medfört dödsstraff för oss så får vi leva istället för att dö - om vi håller oss till tron på Jesus Kristus som dog i vårt ställe.

Jag har otaliga gånger upprepat detta åt ateister som hackar på Gud och gnäller om att "först så skapade han oss människor som han visste skulle komma att klanta sig, och sedan vill han straffa oss. Är det inte egentligen Guds eget fel alltihop?".

Då brukar jag svara: "Hm, intressant, nu börjar ju du (ateisten) och Gud att vara inne på samma funderingar, ni kanske rent av är av helt samma åsikt? Gud insåg ju till sist att vi människor grejar nog inte detta på egen hand, så därför han fick han väl själv ta på sig skulden för alltihop. Och så gjorde han det. Och detta är det klassiska evangeliet - att Gud själv tar på sig skulden för allt vi människor ställer till med!"

En del blir lite konfunderade när man svarar på det sättet. =)

Så det längre svaret är att ja, Guds vilja ÄR uttryckt i hans lag. Men Jesus tar på sig vår skuld och vill visa oss och forma oss genom tacksamhet för hans nåd för att på det sättet väcka en djup önskan att leva efter Guds vilja av ett uppriktigt hjärta. Alltså inte av rädsla och tvång utan en verklig önskan från djupet av vårt hjärta. Och alla som vill följa honom - på Jesus villkor - vill han också fortsätta att hjälpa med sin nåd och sin sanning till livets slut.

// Rolf Lampa

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]