RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 23 Nov 2017, 20:38

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Arvssynd?
PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 07:54 

Gudsfrid,

Kort och enkelt.
Var kommer begreppet arvssynd ifrån?
finner inte ordet överhuvudtaget i bibeln och tvivlar lite på dess bibliskhet.
Nu menar jag inte att en människa skulle kunna vara syndfri, jag funderar bara var begreppet kommer ifrån?
Har det en biblisk grund?

//Christoffer Lampa

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

Post subject: Re: Arvssynd?
PostPosted: Sun 14 Oct 2012, 21:03 

Det är naturligtvis en härledning, ett sammanfattande begrepp. Den korta varianten på svar är väl att ingen var fri från synd utom Jesus.

Arvsynden brukar orsaka olika teologiska problem beroende på hur man ser på t.ex. dopet. Det intressanta är att vare sig man är för vuxendop eller för barndop så uppstår teologiska problem - hur går det med barn upp till den ålder då man mer personligt och mer uttryckligt förhåller sig till tron? (Jag tänker nu främst på dem som håller hårt på att tro+dop).

// Rolf Lampa

PostPosted: Thu 06 Dec 2012, 23:33 

Arvsynd är fram för allt ett teologiskt begrepp och även om jag vet att det ibland inte går att komma ifrån att använda vissa begrepp för att göra sig förstådd så försöker jag undvika dem i möjligaste mån. Min erfarenhet är att just teologiska begrepp leder till stor oenighet bland troende. Pratar man dock om Skriften själv så är det mycket lättare. Dessutom är det oerhört mer berikande att begrunda skriften än en massa teologiska begrepp är min erfarenhet.
Det är kanske enklast att hänvisa till denna länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Arvsynd

Mvh,
Theodor

PostPosted: Tue 11 Dec 2012, 13:47 

Hej,
Jo det var just det som jag tänkte. Tycker heller inte om alla dessa teologiska begrepp som vi inte kan finna i Bibeln.
Det var just därför jag ställde frågan om arvssynd.
Alltså är det bibliskt eller något man hittat på?

Det kan ju också vara så att tanken bakom "arvssyn" har visst stöd i bibeln men att saker under tiden har tolkats in i begreppet vilket gör det ohållbart.
Jag tänker till exempel på nöddop. Fast det kan ju också ha att göra med hur man ser på dopet.

Synd är ju ett bibliskt begrepp så jag tänkte resonera utgående från det.
Och precis som Wikipedia tar upp så talar Paulus om:

Rom 5:12 Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över alla människor, eftersom alla hade syndat. 13 Synd fanns i världen redan före lagen, men synd tillräknas inte där ingen lag finns. 14 Ändå härskade döden från Adam till Mose också över dem som inte hade syndat genom en överträdelse sådan som Adams, han som är en förebild till den som skulle komma

Men vad är då Synd?
Efter vad jag förstått så betyder ordet synd på Hebreiska att missa målet, samma på grekiska.
och i Joh 3 so beskrivs synd såhär:

Joh 3: 4 Var och en som gör synd bryter mot lagen, ty synd är brott mot lagen.

Vilket förstås inte alls går emot definitionen "att missa målet".
För Paulus skriver ju kapitel 5:

Rom 5:13 Synd fanns i världen redan före lagen, men synd tillräknas inte där ingen lag finns. 14 Ändå härskade döden från Adam till Mose också över dem som inte hade syndat genom en överträdelse sådan som Adams, han som är en förebild till den som skulle komma (................)20 Men dessutom kom lagen in för att fallet skulle bli så mycket större. Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer, 21 för att, liksom synden fick herravälde genom döden, också nåden skulle få herravälde genom rättfärdigheten, som leder till evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre.

Så vi kan konstatera att synd är följande:
    1. missa målet
    2. bryta mot lagen

Målet antar jag också kan ersättas med syfte? eller vad tror ni?

Alltså när vi missar målet/syftet med hur Gud tänkt att vi ska vara, hur vår relation till Gud och människor skall vara då syndar vi.
Och Paulus talar i Rom 3 om följande:

Rom 3:19 Men vi vet att allt vad lagen säger, det talar den till dem som har lagen, för att var mun skall stoppas till och hela världen stå med skuld inför Gud. 20 Ty ingen människa förklaras rättfärdig inför honom genom laggärningar. Genom lagen ges insikt om synd.

Lagen gör det alltså bara tydligare vad vad som är synd.

men arvssynd då? Jag tror ju inte att vi ärver våra förfäders straff och dom, men i och med att synden kommit in i världen så förpestar den ALLT i sin väg.
och alla verkar ha smittats:

Pred 7:21
    Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden som gör gott och aldrig syndar
    .

Ps 14:1 För sångmästaren, av David.
    Dårarna säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud."
    Onda och avskyvärda är deras gärningar,
    det finns ingen som gör det goda.
    2 HERREN blickar ner från himlen på människors barn
    för att se om det finns någon förståndig,
    någon som söker Gud.
    3 Men alla hava de avfallit, alla är fördärvade.
    Ingen finns som gör det goda, inte en enda.

Vi ser av Rom 3 att Paulus tolkar Ps 14:1f som att det talar om alla människor, "både judar och greker".
Så synder verkar ha kommit in i världen genom adam, och påverat ALLT. Men försoning och rättfärdighet kommer genom Kristus.

Ja de var i alla fall mina funderingar!

//Christoffer

Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]