RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 14 Dec 2017, 02:32

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sabbat
PostPosted: Wed 06 Mar 2013, 16:30 

Guds frid!
Nu tycker jag att vi ska diskutera sabbath.

Först bör vi klargöra.
1. Ska vi kristna fira sabbat?
2. är det sabbat vi nu firar på söndag?
3. borde sabbat firas på lördag?
4. har det nån skillnad vilken dag vi firar sabbat?
5. hur ska vi fira sabbat?

För mig personligen har jag hittils tänkt att det inte är så viktigt vilken dag vi firar sabbat.
jag har nog vetat att Judarna före firade Sabbat på lördagen. men jag har tänkt att det viktivgaste att vi firar det en gång i veckan.

Jag har dock inte riktigt tänk på hur man ska fira Sabbaten.
I alla fall nu tänker jag att Sabbaten är skapad och påbjuden för vår skull som Jesus säger:

Mark 2:23 En sabbat gick Jesus genom ett sädesfält, och hans lärjungar började rycka av ax där de gick. 24 Då sade fariseerna till honom: "Varför gör de sådant på sabbaten som inte är tillåtet?" 25 Han svarade: "Har ni aldrig läst vad David gjorde, när han och hans följeslagare var hungriga och inte hade något att äta: 26 hur han gick in i Guds hus, då Abjatar* var överstepräst, och åt skådebröden,* som endast prästerna fick äta,och hur han även gav till dem som var med honom?" 27 Och Jesus sade till dem: "Sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten. 28 Så är Människosonen Herre också över sabbaten."

Men vad betyder det i praktiken.
    2 Mos 31:13 Säg till Israels barn: Mina sabbater skall ni hålla, ty de är ett tecken mellan mig och er från släkte till släkte, för att ni skall veta att jag är HERREN som helgar er.

3 Mos 23:3 Under sex dagar skall arbete utföras, men den sjunde dagen är vilosabbat, en dag för helig sammankomst. Inget arbete skall ni då utföra. Det är HERRENS sabbat, var ni än bor.

Vi ser i alla fall från 3 mos 23:3 att sabbathen skulle vara något som firades på den sjunde dagen. sex dagar arbete och en dag helig sammankomst. alltså ser vi att det vi firar på söndag är det som bibeln talar om som sabbat.

Sen står det också:
    Jes 56:2 Välsignad är den människa som gör så, den människoson som håller fast vid det, den som tar vara på sabbaten så att han inte ohelgar den, den som avhåller sin hand från att göra något ont.

Vad betyder det att ohelga sabbaten?
Kan vi ohelga sabbaten genom att fira den på söndag?

Såhär verkar det i alla fall vara som vi ska helga sabbaten:
    Jes 58:13 Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till HERRENS ära, om du förhärligar den genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord,

Hes 20:12 Jag gav dem också mina sabbater som ett tecken mellan mig och dem, för att de skulle inse att jag är HERREN som helgar dem.

Har detta ändrats? eller är fortfarande sabbaten ett tecken för oss som tror?

Joh 5:14 Senare träffade Jesus honom på tempelplatsen och sade till honom: "Se, du har blivit frisk. Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig." 15 Mannen gick då till judarna och sade att det var Jesus som hade gjort honom frisk. 16 Därför började judarna förfölja Jesus, eftersom han gjorde sådant på en sabbat. 17 Men han sade till dem: "Min Fader verkar ännu i denna stund. Så verkar även jag." 18 Då blev judarna ännu ivrigare att döda honom, eftersom han inte bara upphävde sabbaten utan också sade att Gud var hans Fader och gjorde sig själv lik Gud

Har han nu då alltså upphävt sabbaten?

Det verkar ju i alla fall som att de fortsatte att fira sabbaten. I all fall samlandes man på sabbaten. fast kanske man samlades på så många dagar man bara kunde :)

Apg 13:44 Följande sabbat samlades nästan hela staden för att lyssna till Herrens ord.

Vad betyder sen detta:
    Kol 2:16 Låt därför ingen döma er för vad ni äter och dricker eller ifråga om högtid eller nymånad eller sabbat.

Sabbats vilan har kommit för de som är i kristus?

Sen talar Hebr 4 om en intressant sak.
Den talar om en sabbats vila.
I GT skulle ju guds folk få vila sig ifrån sina gärningar och allt arbete på sabbaten.
Jag tror att detta sabbats bud var en symbol för att vi en dag ska få vila oss från våra gärnings verk?
Kan det vara så:
    Hebr 4:1 Låt oss därför med fruktan se till att ingen av er visar sig bli efter på vägen, när nu ett löfte att komma in i hans vila står kvar. 2 Ty evangeliet har predikats för oss liksom för dem. Men för dem blev ordet som de hörde inte till någon nytta, eftersom det inte genom tron hade smält samman med dem som hörde det. 3 Det är vi som tror som går in i vilan. Herren säger: Då svor jag i min vrede: De skall aldrig komma in i min vila,* och det fastän hans verk stod färdiga sedan världens grund blev lagd. 4 Ty på stället om den sjunde dagen säger han: Och Gud vilade på den sjunde dagen från alla sina verk.* 5 På det här stället säger han: De skall aldrig komma in i min vila.* 6 Det står alltså fast att somliga går in i vilan och att de som först fick höra evangeliet predikas inte kom in för sin olydnads skull. 7 Därför bestämmer han på nytt en dag som han kallar i dag, när han långt senare säger genom David vad som redan är nämnt: I dag, om ni hör hans röst, förhärda inte era hjärtan.* 8 Ty om Josua hade fört dem in i vilan, skulle Gud inte längre fram ha talat om en annan dag. 9 Alltså finns det en sabbatsvila kvar för Guds folk. 10 Den som har kommit in i hans vila får vila sig från sina gärningar, liksom Gud vilade från sina. 11 Låt oss därför ivrigt sträva efter att komma in i den vilan, så att ingen kommer på fall som de och blir ett exempel på olydnad

Handlar detta ställe om den eviga vilan? när vi slutligt ska få vila. eller kan det handla om att när vi tar emot Jesus får vi vila från våra gärningar?

Vem är dessa som hade hört evangeliet men inte kom in för sin olydnads skull?

//Christoffer Lampa

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

Post subject: Re: Sabbat
PostPosted: Wed 06 Mar 2013, 18:17 

Välkomnar diskussionen! Ska fundera på vad/om jag har något att tillägga.

PostPosted: Fri 08 Mar 2013, 20:21 

Christoffer Lampa wrote:
    Hebr 4:...
    11 Låt oss därför ivrigt sträva efter att komma in i den vilan, så att ingen kommer på fall som de och blir ett exempel på olydnad

Handlar detta ställe om den eviga vilan? när vi slutligt ska få vila. eller kan det handla om att när vi tar emot Jesus får vi vila från våra gärningar?

"Låt oss...komma in" : Saken är alltså inte helt klar.
"ivrigt sträva" : Låter inte så vilsamt (...). Det som åsyftas är alltså inte redan klart.

När Gud skapade, samt vilade den sjunde dagen, åsyftades med ganska stor säkerhet INTE lagen. Visst kan vi i en mening säga att vi har en "andlig vila" redan nu, men bara på grund av att Gud i så fall gjorde hela verket (arbetade, inte vilade) i vårt ställe.

Lagen verkar helt enkelt inte ha med saken att göra (och ett sådant samband pekas aldrig heller uttryckligen ut så vitt jag vet).

Den "vila" som åsyftas verkar därmed vara något som tillhör det tillkommande, men jag kan ju ha missat nåt.

// Rolf Lampa

PostPosted: Sat 09 Mar 2013, 23:44 

Hmm, jag kommer nog inte på så jättemycket mer att tillägga, i de frågor du tar upp, Christoffer. Jag har hittills kommit fram ungefär till samma sak som dig.

Det jag kommer på att tillägga är väl att sabbaten ju faktiskt instiftades redan innan Mose lag (likasom äktenskapsbudet):

"1 Så fullbordades himlen och jorden med hela sin härskara. 2 På sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt skapelseverk. Han vilade på sjunde dagen från hela det verk som han hade gjort. 3 Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, ty på den dagen vilade han från allt sitt verk som han hade skapat och gjort." - 1 Mos 2

Ang. veckodag så tror jag också att lördag egentligen är "rätt" dag. Jag är då ofta så trött på lördagar, och ofta så full av lust att göra saker, på söndagar, så jag skulle nog inte ha något emot att fira sabbat på lördag, och ha "hemmafixardag" på löndag! Personligen skulle jag nog inte bli förvånad om det följde en särskilt välsignelse över att vara noga med att hålla rätt dag också. Men det är helt egna spekulationer.

Nå, varför jag ändå inte har bytt, är för att jag har tänkt att poängen med Sabbaten ju bland annat är att ha tid att gemensamt med andra troende samt familjen, samlas för Gudstjänst och gemenskap, och då blir det ju lite dumt att som enskild byta dag. Ska man byta dag borde det nog vara ett gemensamt beslut i församlingen i sådana fall.

PostPosted: Sun 10 Mar 2013, 20:25 

Att avdela en särskild dag i veckan från världsliga angelägenheter är sunt och bra och en frihet vi har. Att en viss form eller en viss bestämd dag är den enda rätta är inte lika självklart:

Rom. 14:5 Den ene gör skillnad mellan dag och dag, den andre håller alla dagar för lika; var och en vare fullt viss i sitt sinne. 6 Om någon särskilt aktar på någon dag, så gör han detta för Herren, och om någon äter, så gör han detta för Herren; han tackar ju Gud. Så ock, om någon avhåller sig från att äta, gör han detta för Herren, och han tackar Gud.

Kol. 2:16 Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater.

Man kan använda sin frihet på olika sätt, men vanligen är det andras och den egna själens behov vi har lättast att försumma. Alla dagar.

// Rolf Lampa

Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]