RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 14 Dec 2017, 02:35

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: kunskap om gott och ont
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 10:37 

Syndafallet

1 Mos 3:1 Men ormen var listigare än alla markens djur som HERREN Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: "Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla* träd i lustgården?" 2 Kvinnan svarade ormen: "Vi får äta av frukten från träden i lustgården, 3 men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den, ty då kommer ni att dö." 4 Då sade ormen till kvinnan: "Ni skall visst inte dö! 5 Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont." 6 Och kvinnan såg att trädet var gott att äta av och en fröjd för ögat. Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt. Hon gav också till sin man som var med henne, och han åt. 7 Då öppnades ögonen på dem båda, och de märkte att de var nakna. Och de fäste ihop fikonlöv och gjorde höftskynken åt sig.

Kollade upp ordet som på hebreiska används för "att veta", "ha kunskap om "

Strong's H3045 - yada`
יָדַע
På engelska från (http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 3045&t=KJV)
1) to know
a) (Qal)
1) to know
a) to know, learn to know
b) to perceive
c) to perceive and see, find out and discern
d) to discriminate, distinguish
e) to know by experience
f) to recognise, admit, acknowledge, confess
g) to consider
2) to know, be acquainted with
3) to know (a person carnally)
4) to know how, be skilful in
5) to have knowledge, be wise
b) (Niphal)
1) to be made known, be or become known, be revealed
2) to make oneself known
3) to be perceived
4) to be instructed
c) (Piel) to cause to know
d) (Poal) to cause to know
e) (Pual)
1) to be known
2) known, one known, acquaintance (participle)
f) (Hiphil) to make known, declare
g) (Hophal) to be made known
h) (Hithpael) to make oneself known, reveal oneself

Google translate svenska:
1) att veta
a) (Qal)
1) att veta
a) att veta, lära känna
b) att uppfatta
c) att uppfatta och se, ta reda på och urskilja
d) att diskriminera, särskilja
e) att veta genom erfarenhet
f) att erkänna, erkänna, erkänna, erkänna
g) överväga
2) att veta, vara bekant med
3) känna (en person köttsligt)
4) att veta hur, vara skicklig i
5) att ha kunskap, vara klokt
b) (Niphal)
1) att bli kända, vara eller bli känd, att avslöjas
2) att göra sig känt
3) att uppfattas
4) som ska instrueras
c) (Piel) för att orsaka att veta
d) (Poal) för att orsaka att veta
e) (Pual)
1) att bli känd
2) känt, en känd, bekant (particip)
f) (Hiphil) att tillkännage, deklarera
g) (Hophal) ska göras känd
h) (Hithpael) för att göra sig känd, avslöjar sig själv

Samma ord som används för att "få kunskap" om gott och ont används också när tillexempel adam "kände" eva och de fick barn.
Ordet används inte enbart som att på ett rent intellektuelt plan på kunskap om något utan också i vissa fall få erfarenhet om och känna något intimt.

jag har någon gång funderat på att "men inte kan det väl ha varit så farligt att bara känna till vad som är gott och vad som är ont".
Det var nog sist å slutligen inte bara det som det handlade om.

Satan lockar nämligen i denna vers till ett rent uppror mot Gud, det är ingen oskyldig tanke som han för fram. Jag vill också hävda att Eva och Adam inte heller uppfattade den som oskyldig heller.

Först:
    1 mos 3:Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont.

Första lockelsen var alltså att vi skulle bli så som Gud, alltså likställda. Till saken hör att vi ALDRIG kan bli likställda Gud. hur kan det skapade likställa sig med sin skapare. Det är rent utsagt omöjligt. Men vi gick och går fortfarande på denna lögn i stort och i smått så länge vår Herre inte är nådefull och öppnar våra ögon.

1 mos 3:Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont.

De skulle få Kunskap om det som är gott och ont. Jag hävdar utgående från det ordet som används att det inte enbart var frågan om en intellektuel kunskap om det onda och det goda. Det kan tänkas att de redan då visste att de skulle få erfarenhet av gott och ont, alltså att de själva skulle erfara och utöva både ondska och godhet. Detta är förstås bara en tanke men vi ser i alla fall att det fakitst inte dröjde en par verser efter detta bibelställe när Adam börjar skylla på GUD för att han gett Henne Eva som hustru.

De gick alltså på samma gång som de åt av frukten med i upproret mot Gud, och följderna är fruktansvärda.

Denna medvetenhet om det som är gott och ont och upproret mot Gud har sedan fortsatt.
Det har gått i cyklar genom historien och kommer slutligen att kulminera.

Vi får låta Herren pröva våra tankar och vårt innersta. Han skall visa oss vem vi är och vem han är. Så att vi kan ödmjuka oss inför honom.

PS 139:23 Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta,
    pröva mig och känn mina tankar.
    24 Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen.

Vi ska inte låta oss förledas av de lögner som florerar i dagens värld. De flesta -ismer ( eller egentligen alla jag påträffat) är i grund och botten motstånd mot Gud.
Humanism, ateism, kommunism, marxism osv osv. Dessa har lagt en grund för ett kulminerande uppror mot Gud.

//
Christoffer

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 10:46 

En annan tanke angående kunskapen om gott och ont.

Man kan läsa versen på följande sätt också.
som det stårg i folkbibeln:
"så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont"

Alternativ översättning:
"så att ni blir som Gud med förmåga att urskilja gott från ont"

Detta blir helt legitimt i fall man ser vad ordet Yada faktist betyder. detta betyder att Satan inte bara lockade dem med just intelektuell kunskap om Gott och ont. utan också sade. "varför inte prova på gott och ont och SJÄLVA urskilja vad som är ont och vad som är gott, ingen behöver säga åt er vad som är gott och vad som är ont" ni får själva bestämma."

Men Gud säger, "ha inget med det onda att göra. det onda kommer att förvrida er, och förmörka er tankar"
men människan ville veta själv, människan vill själv bestämma vad som är rätt och vad som är fel.

Människan eller i alla fall köttet vill inte erkänna att det finns en absolut moral.
"för mig är det inte fel..... osv"

Men det blir rätt konstigt att resonera så, vissa saker är ALLTID fel.

PostPosted: Mon 29 Apr 2013, 12:54 

Intressanta reflektioner Christoffer. Här finns att fundera på.

// Rolf Lampa

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]