RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Tue 23 Jan 2018, 05:42

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Liknelsen om ogräset
PostPosted: Sun 29 Aug 2010, 13:46 

Vill gärna ha en förklaring på denna bibel text. Den verkar vara en solklar förklaring för många varför vi INTE skall tillämpa kyrkodisciplinen när det gäller uppenbara synder och grova övertramp för en som kallar sig kristen. Jag har själv hört predikningar som tolkar detta som en låt gå kristendom och att Gud fixar det där när det är dags. Vi behöver inte och skall inte ta på oss rollen som "domare".

Liknelsen om ogräset: Han lät dem höra en annan liknelse: Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker. Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg. När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset. Då gick tjänarna till sin herre och sade: Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?

Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme. Tjänarna frågade: Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset? Nej, svarade han, då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset. Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

PostPosted: Sun 29 Aug 2010, 18:52 

G.Lampa wrote:
Vill gärna ha en förklaring på denna bibel text. Den verkar vara en solklar förklaring för många varför vi INTE skall tillämpa kyrkodisciplinen när det gäller uppenbara synder och grova övertramp för en som kallar sig kristen. Jag har själv hört predikningar som tolkar detta som en låt gå kristendom och att Gud fixar det där när det är dags. Vi behöver inte och skall inte ta på oss rollen som "domare".

Texten från Matt 13:24-30. Några tankar som dyker upp vid en jämförelse mellan Matt 13 och Matt 18.

Aldrig självmotsägande

För det första - man gör alltid ett grovt misstag om man utgår ifrån att Jesus motsäger sig själv i olika texter. De som menar att Jesus ger instruktioner i klartext i Matt 18 ("kyrkodisciplin") som han sedan i Matt 13 säger att man inte skall följa, har problem. Jesus var inte känd för att tala emot sig själv och sina egna ord.

För det andra - Läser man hela hela textsammanhanget ser man att Matt 13 är en liknelse (vilket instruktionerna i Matt 18 inte är). Ingen tolkning av en liknelse kan upphäva en klartext på annat ställe (som Matt 18).

Texten tolkar sig själv

För det tredje - Symbolerna förklaras direkt i texten. Åkern är världen och inte församlingen! (Matt 13:18), och världen skall Gud döma. Men Matt 18 handlar om Guds rikes inre ordning, där vi är satta att döma på det sätt Bibeln säger att vi skall döma (Se artikeln "Du skall döma").

Det förnämsta exemplet på detta är vår skyldighet mot felande bröder (t.ex. ett borttappat får av 100, där 99 inte sprungit vilse). Jesus börjar faktiskt sin undervisning om kyrkodisciplin med att tala om just borttappade får, se vers Matt 18:12, för att sedan i vers 15 gå över till grunderna inom kyrkodisciplin, där han säger "Men om din broder försyndar sig..." osv.

Skördetid

Det övergripande perspektivet i Matt 13 är alltså Guds rikes utbredande där världen ses som åkern, samt skördetiden som "tidens slut." Detta är ett stort perspektiv. Vi accepterar inte allt som sker under kristet namn i vår värld (världen är alltså storleken på perspektivet i Jesu liknelse) men utanför församlingen kan vi inte "utrota" alla religiösa uppfinningar som inte verkar stämma med Bibeln, bara inom församlingen gäller Jesus befallningar som renhet. För världen i stort kommer en särskild skördetid då sådana saker avgörs slutligen.

Som kontrast kan ingen enskild av oss koppla vår egen livstid till "tidens slut" på sådant sätt att jag inte skulle behöva ta ansvar för min broder på det sätt som Jesus talar mer detaljerat om i Matt 18. Inte heller gjorde Paulus fel som lärde församlingarna att gå till väga på det sätt som Jesus undervisade i Matt 18.

Det kan finnas fler både invändningar och svar kring detta som jag inte tänkt på, för jag har själv aldrig tidigare tänkt på denna text som en motsägelse (vilket den naturligtvis inte heller är).

// Rolf Lampa

PostPosted: Sun 29 Aug 2010, 23:01 

Problemet blir som sagt när man blandar ihop "kyrkan" med "världen". Ett till ställe som också visar skillnaden är i Paulus brev till Korint.

I mitt brev till er skrev jag att ni inte skulle ha något att göra med otuktiga människor. Jag menade inte alla otuktiga här i världen, inte alla giriga och utsugare och avgudadyrkare. Då måste ni ju lämna världen. Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan. Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför? Är det inte dem som står innanför ni skall döma? Dem som står utanför skall Gud döma. Driv ut ifrån er den som är ond!
(1Co 5:9-13)

Alltså, kyrkodisciplin utanför kyrkan är ingen vits. Men väl inom...

Liknelsen i Matt 13 visar att "tjänarna" var beredda att direkt rensa bort ogräset som vuxit upp. Han som sått den goda säden - dvs. Jesus - sade till "tjänarna" att det måste vänta. Tjänarna som skickas ut för att skörda är änglar och inte människor, som framgår av Jesu egen förklaring till liknelsen.

Det står också om skördetiden i Uppenbarelseboken:

Och jag såg, och se: ett vitt moln, och på molnet satt en som liknade Människosonen. På sitt huvud hade han en krona av guld och i sin hand en skarp skära. Och en annan ängel kom ut från templet och ropade med hög röst till honom som satt på molnet: "Räck ut din skära och skörda! Skördetiden har kommit, ty jordens gröda är mogen." Han som satt på molnet räckte då ut sin skära över jorden, och jorden skördades. En annan ängel kom ut från templet i himlen. Också han hade en skarp skära. Och en annan ängel, som hade makt över elden, kom ut från altaret. Han ropade med stark röst till ängeln med den skarpa skäran: "Räck ut din skarpa skära och skörda druvklasarna på jordens vinstock, ty dess druvor är mogna." Och ängeln räckte då ut sin skära över jorden och skördade druvklasarna på jordens vinstock och kastade dem i Guds vredes stora vinpress. Vinpressen trampades utanför staden, och blod flöt från pressen och nådde upp till betslen på hästarna på en sträcka av ettusen sexhundra stadier.
(Rev 14:14-20)

Jag tyckte det var ganska intressant att också läsa litet mer om den allra vanligaste typen av "ogräs" som växer på vete-fälten i Israel. Det kallas för bland annat "falskt vete" och heter "Bearded Darnel" på engelska. "Darnel" är giftigt och förgiftningen känns som en "berusning" och kan vara dödlig. Det är nästan omöjligt att skilja på äkta och falskt vete medan det växer upp tillsammans. Men när de båda går i "ax" så syns skillnaden. Tydligen sitter rötterna så tätt mellan de två sorterna att man inte kan riva upp den ena utan att den andra följer med.
Axen på de äkta vetet blir så tunga att stråna böjer sig och hela plantan börjar sloka. Men de falska axen väger lätt och står upprätt.

// Micke

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]