RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Thu 14 Dec 2017, 02:34

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu 05 May 2011, 20:54 

En fundering om vars det står att vi "måste tillhöra en församling"?

Är det verkligen så att kyrkan eller väckelserörelserna är den församling Bibeln talar om, när man läser om Guds församling? Är det inte Kristi kropp som är Guds församling, inte nå ihop snickrade hus med tomma bänkar så långt ögat når. Inte frälser vare sig den Svenska eller den Finska kyrkan en enda person ej heller någon väckelse, varför skulle jag då måsta tillhöra den. Nog förstår jag att det är många fördelar med att kunna möta trossyskon osv... Men!

Är det inte på detta vis man skapar partisinne och regelverk som blir bara värre för varje dag som går. Man hamnar till sist
in i denna världens sätt att ta beslut, o inte beslut för den delen. Den blir demo(n)kratisk och man väljer att i stället för vad Bibeln lär att vi ska göra, gömma oss bakom en försiktig och (slippa ställa till med nått) organisation, så att inte Gud kommer o anklagar mig för splittring på den sista dagen, typ!

Nu menar jag ju inte att man ska skippa församlingar o dylikt, men att den är nu inte så viktig som man vill tro. Utan det som är viktigt är att vi tillhör Kristi(kropp)kyrka! Jag menar, hur många miljoner ödslar vi på dessa bönhus o kyrkobyggnader som 90% av tiden står tomma eller är en lokal för musikaliska äventyr som dessutom "drar" mer än gudstjänsterna.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

PostPosted: Thu 23 Jun 2011, 14:34 

Det är helt uppenbart i vår tid att folkkyrkorna avfaller. Enligt Bibeln skall vi dra oss bort från den som vållar splittring på obibliska grunder. Väckelserörelserna står också inför utmaningar när de behöver finna nya former för verksamheten när väckelsefolkets församling har avfallit. Tyvärr ser många ut att nöja sig med en social gemenskap där ordet finns men mycket annat av det som hör till en församling saknas.
Nu skall vi inte döma ut en biblisk församlingsmodell utgående från dåliga exempel i vår tid. Låt oss i stället arbeta för att bibliska församlingar skall kunna finnas oss bristfulla människor till stöd på himlavägen.
Det är helt riktigt att tala om kyrkan som Kristi kropp. Är vi inte lemmar i hans kropp så hjälper det oss inte på den sista dagen att vi är medlemmar i det bästa samfundet på jorden.
H Roger

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]