Janne wrote:
Numera tror jag tv:n är slagen med hästlängder av denna tidens gissel. DATOR! <>...leder till mycket intressant läsning, men också mycket slöseri med tid, man glömmer tid och rum.
Ja, där finns en poäng, verkligen. Sätten som dessa två typer av media påverkar oss är dock ganska olika: TV påverkar på ett sätt som ofta "smiter förbi" den vanliga prövande tankeverksamheten kring ord och deras innebörd, samtidigt som den gör tittaren passiv (en av poängerna som har att göra med övergången från ord till bild med som Postman talar om i sin bok). Internet däremot kräver aktiv handling för att styra vad man ägnar sig åt.
Men å andra sidan, det du också är inne på, så finns "allt" på nätet och allt definitivt inte nyttigt. Förutom allt annat man kan göra med dator som ödslar tid.
Janne wrote:
Sen inte att förglömma, man hamnar också in på mindre bra sidor. Då är det till att verkligen ha bön om kraft och ork, att stå emot all dynga som bara finns ett klick ifrån.
Ja, denna sida av saken är något som vi borde tala mer om för att motverka dåliga vanor.
Det är ju så att även om lockande och frestande bilder möter oss överallt även utanför internet, på reklampelare och tidskrifter etc, så är det speciellt med Internet, eftersom där är det så lätt att "söka mer". Det mesta flimrar bara förbi men det kan ibland vara en riktig utmaning att stå emot.
Även här gäller alltså principen att man inte kan "hindra att fåglarna flyger ovanför huvudet på oss". Däremot måste vi inte låta dem "bygga bo" i huvudet. Vem vet hur många som kämpar med dessa frågor. Eller rakt på sak, det kallas porrsurfing det jag menar.
Jag tror inte att alla har problem med detta, helt enkelt för att vissa inte har problem med dessa saker överhuvudtaget. Men många upplever exponeringen på nätet av vackra kroppar som en jobbig sak. Och vissa har så stora problem att de behöver stöd av andra för att kunna bryta med dåliga mönster och därefter kunna upprätthålla sundare vanor kring dessa saker. Det kan få mycket svåra andliga och sociala konsekvenser om det spårar ur på detta område. Den onde vet att sikta in sig på svaga punkter och sådant som bryter ner och som orsakar andlig död och förödelse om man är oförsiktig.
Metoden att orsaka skuld och skam som bryter ner och tar på trons frimodighet fungerar särskilt bra på just detta område. Därför satte jag rubriken "njutning till döds" på detta inlägg.
Nå, nu har du i alla fall tagit upp ämnet, och det tycker jag är bra!
// Rolf Lampa