D.Asplund wrote:
En vers om att ta emot den helige Ande: Efe 1:13 "I honom har också ni, sedan ni hört det sanna budskapet, evangeliet om er frälsning, ja, i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade helige Ande som ett sigill."
När det gäller den Helige Ande så verkar det vara något man inte själv kan ta till sig utan något som Gud ger, efter sin vilja. Att Bibeln berättar om olika sätt och omständigheter kring hur människor fått den Helig Ande visar på att det inte bara finns "ett sätt". Därför är det viktigt att först ta reda på vad som "alltid" gäller. Och då kommer jag framförallt att tänka på följande bibelställen:
Vi kan inte styra Guds Ande:
"Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet icke varifrån den kommer, eller vart den far; så är det med var och en som är född av Anden." (Joh 3:8)
Det är Gud som utdelar Helig Ande efter
sin vilja:
"varjämte Gud själv ytterligare gav sitt vittnesbörd genom tecken och under och allahanda kraftgärningar, och genom att utdela helig ande, allt efter sin vilja." (Heb 2:4)
Anden sätter ingen fokus på sig själv:
Dock, när Hjälparen kommer, som jag skall sända eder ifrån Fadern, sanningens Ande, som utgår ifrån Fadern, då skall han vittna om mig. (Joh 15:26)
Man kan vara mer eller mindre uppfylld av Helig Ande:
"Och de blevo alla uppfyllda av helig ande och begynte tala andra tungomål, efter som Anden ingav dem att tala." (Apg 2:4)
(Men observera att de var ju inte på det sättet hela tiden, vilket inte betyder att de saknade den Helige Ande)
Många inser sin litenhet inför det stora som Gud gör:
"Saliga äro de som äro fattiga i anden, ty dem hör himmelriket till. (Matt 5:3)
Vi är inte alltid upprymda och inspirerade:
"Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord," (Rom 8:26)
Och om den andliga fattigdomen känns alltför svår - be om Helig Ande!
"Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom?" (Luk 11:13)
Strax före Jesus sade detta sade han också så här: "Jag säger er: Be och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. 10 Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas." (Luk 11:9, 10)
Bara Gud råder över den Helige Ande, aldrig vi.
// Rolf Lampa