RIL - News | Forums | Search | Rilpedia | Bibeln | Source
General discussions related to articles and Christian faith
It is currently Sat 23 Feb 2019, 12:34

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Forum rules

Please click here to view the forum rules

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun 04 Apr 2010, 12:26 

** Från tråden "(01) Diskutera Första Moseboken" **

Quote:
Men ormen var listigare än alla markens djur som HERREN Gud hade gjort. Han sade till kvinnan:"Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla träd i lustgården?" 1 Mos 3:1

När man läser den här texten får man intrycket av att Gud skapade Satan? Fanns inte han redan innan himmel och jord skapades?

Varför tillät Gud ormen/satan att fresta människorna, varför hade han tillträde till Guds goda skapelse?

Quote:
Och HERREN såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla tankar och avsikter ständigt var alltigenom onda. Då ångrade HERREN att han hade gjort människorna på jorden, och han var bedrövad i sitt hjärta. 1 Mos 6:5-6

Quote:
Då sade Gud till Noa: "Jag har beslutat att förgöra alla levande varelser, ty för deras skull är jorden full av våld. Se, jag ska fördärva dem tillsammans med jorden. 1 Mos 6:13

Gud som står utanför tid och rum vet ju vad som kommer att hända efter floden, dvs ondskan växer till igen. Varför sände han då syndafloden, vilken betydelse hade den?

/ Mela och Sandra

Last edited by rilnet on Tue 06 Apr 2010, 11:46, edited 1 time in total.
Notering om uppdelad tråd.

Share on Facebook Share on Twitter Share on Digg
 Profile Send private message  

PostPosted: Sun 04 Apr 2010, 15:53 

"
Quote:
Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt.

jag funderar lite på varför Adam och Eva valde att lyssna på ormen, de visste ju att Gud hadde förbjudit dem att äta av frukten? ...jag funderar om människans natur redan från början strävar efter kunskap?

Quote:
[ Då sade ormen till kvinnan: "Ni skall visst inte dö! 5 Men Gud vet att den dag ni äter av den skall era ögon öppnas, så att ni blir som Gud med kunskap om gott och ont."

Har ormen delvis(?) rätt när han säger att "ni skall visst inte dö?" ..för Adam och Eva dog inte direkt (dock 900år senare) och Gud offrade ju sig för oss efteråt så att vi inte måste dö den slutliga döden?

Gambit! :)

//simon Lampa

Last edited by rilnet on Tue 06 Apr 2010, 11:44, edited 1 time in total.
Ny rubrik efter uppdelning av tråd

Post subject: Kärlek utan frihet?
PostPosted: Sun 04 Apr 2010, 20:37 

Michaela wrote:
Quote:
Varför tillät Gud ormen/satan att fresta människorna, varför hade han tillträde till Guds goda skapelse?

Bra fråga. Iaf möts jag av den jämt "där ute". Ska försöka svara så långt jag begriper.

Kärlek utan frihet?
Gud skapade ju oss för ett förhållande i kärlek mellan honom och oss, Ok ... Men då kan man fråga sig:

- Kan riktig kärlek finnas utan frihet?

... Skulle du t.ex. kalla det riktig kärlek om du var förprogrammerad eller tvingad att älska din flickvän/pojkvän/man/fru? (öppen fråga)

Det verkar inte som att Gud tycker det.

Frihet utan val?
- Och, Kan då riktig frihet finnas, utan att det också finns möjlighet att välja bort det goda, och göra det onda? ... och tillexempel sprida misstro mot Gud genom lögnaktiga svekfulla ord, som Satan.

Av allt att döma, så värderar Gud friheten väldigt väldigt högt. Han vill tydligen hellre vinna våra hjärtan och vårt förtroende, och ha vårt frivilliga ja, än att programmera eller tvinga oss till det(!) Och då är det upp till oss vem vi lyssnar till: Satan eller Gud. Gud har varit tydlig om han vill oss allt gott, men det finns en som har en annan version; Satan. :-o

Tyvärr verkar vi människor ha så otroligt svårt att lita på Gud, trots alla överväldigande bevis på godhet ... en (då) överväldigande god skapelse, all oändlig nåd, och allt gott han tänkt för oss.

Men Gud lät inte det hindra sig, utan gick han som människa gå så långt man kan för att bevisa sin trofasthet och kärlek till oss; han gav sitt eget liv. ... Med förhoppningen att vinna tillbaka våra hjärtan, vår tro och vår kärlek. Tar vi emot hans kärleksförklaring?

Fotnot: * Det var förstås även för att sona vår synd, rättvisa måste skipas

Post subject: Skapade Gud Satan?
PostPosted: Sun 04 Apr 2010, 23:31 

Michaela wrote:
Quote:
Men ormen var listigare än alla markens djur som HERREN Gud hade gjort. Han sade till kvinnan:"Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla träd i lustgården?" 1 Mos 3:1

När man läser den här texten får man intrycket av att Gud skapade Satan? Fanns inte han redan innan himmel och jord skapades?

Att Satan fanns innan jord och himmel motsäger ju inte att han skulle kunna vara skapad, vilket han bör vara enligt Kol 1:16:

"Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det
    osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är
    skapat genom honom och till honom."

I och för sig, om maan antar att ormen och Satan skulle vara samma sak, så ser det lite ut som att han skulle vara skapad i skapelsen, men frågan är om man kan göra det.

Troligen ej "likhetstecken" mellan Satan och ormen
I en artikel på CMI (som jag hittade efter en sökning på "satan" och "created" på RIL Search) citerar de bl.a. en teolog som ansåg ungefär att "Den riktiga ormen var en aktör i satans hand", och menar alltså att ormen och Satan inte var exakt samma sak, utan snarare att Satan kunde "gå in i" en riktig orm, och använda som aktör här på jorden, ugefär på samma sätt som när det sägs att "Satan for in i Judas" (Joh 13:26–27), eller när Jesus drev ut ett gäng onda demoner ur en man, men tillät dem att fara in i en hjord med svin i närheten (Mark 5:1-13).

Det verkar i alla fall stämma rätt bra överens med övriga Bibeln (vilket ju är vad man får använda för att pröva sina ideer), bl.a. eftersom det sägs att Satan träder fram inför Gud ibland (Job 1), och efter som "Gud är ande" (Joh 4:24) och inte en materiell varelse, så kan man tycka att det vore konsigt om Satan var det.

I övrigt nämns inte så jättemycket om Satans "ursprung" i Bibeln. Gud har tydligen valt att inte berätta så mycket om det. Arikeln nämner några bibelställen som bl.a. säger att han är ledare för de "fallna änglarna" (som kallas demoner eller djävlar), att han är "den stora motståndaren till Gud och människan" (Job 1:6-12, 2:1-6, 1 Petr 5:8), samt som sagt att han "föll genom stolthet" (1 Tim 3:6), vilket kan konstateras att det måste ha skett efter den sjätte dagen av skapelsen, när Gud "såg allt han hade gjort, och se, det var mycket gott" (1 Mos 1:31), och innan syndafallet i 1 Mos 3.

Eventuellt ytterligare beskrivningar av Satans ursprung
Det finns också två ställen i Gamla Testamentet, i Jes 14:12-22 och Hes 28:12-19 som en del menar talar om Satan. Om det stämmer skulle det säga en del om hans "urpsrung". T.ex:

"Du sade i ditt hjärta: `Jag skall stiga upp till himlen,
    ovanför Guds stjärnor skall jag upprätta min tron.
    Jag skall sätta mig på mötesberget längst upp i norr.*
    Jag skall stiga upp över molnens höjder,
    jag skall göra mig lik den Högste.'"

(Jes 14:13-14)

"Du var fullkomlig på alla dina vägar från den dag då du skapades,
    till dess att orättfärdighet blev funnen hos dig."

(Hes 28:15)

Det råder dock delade meningar om detta verkligen beskriver Satan och den synd som ledde till hans fall, eller bara handlar om vissa jordiska kungar i historien. I en artikel av en J.P. Moreland, går han igenom lite saker som pekar för och emot en sån tolkning. Han själv konstaterar ungefär att texten i sig inte innehåller särskilt mycket som pekar på att författarens avsikt var att beskriva satans ursprung.

Men någonting säger det ju om typiskheter för onskans väsen i alla fall, till varning för oss människor.

Samuel

PostPosted: Tue 06 Apr 2010, 02:28 

Just Simon wrote:
Quote:
Trädet var lockande eftersom man fick förstånd av det, och hon tog av frukten och åt.

jag funderar lite på varför Adam och Eva valde att lyssna på ormen, de visste ju att Gud hadde förbjudit dem att äta av frukten? ...jag funderar om människans natur redan från början strävar efter kunskap?

Kunskap behövs
Hmm... först kan man ju konstatera att de verkligen måste ha behövt jättemycket kunskap eftersom de skulle "råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden". Inget enkelt uppdrag det inte! :)

Förbud mot viss sorts kunskap
Men det verkar inte ha varit ett förbud mot kunskap i allmänhet, (d.v.s. mot all kunskap) utan gällde just Kunskapen om gott och ont.
Syns bl.a. i 1 Mos 2:9, såg jag (Sökte på "gott" och "ont" i folkbibeln. Länk: http://sfb.rilspace.org/search:gott+ont ):

"Och HERREN Gud lät alla slags träd som var ljuvliga att se på och goda
    att äta av växa upp ur marken. Livets träd liksom trädet med kunskap om
    gott och ont
    satte han mitt i lustgården."
Det var alltrå det trädet man inte fick äta. Kanske Gud tyckte det allra bästa var om vi slapp att ens veta vad ondska är för något? Man ju iaf kan föreställa sig att vi vore rätt lyckliga om vi slapp veta det ...

Inga insidertips från konstruktören längre
Sen kan man ju fundera på hur mycket bättre det inte skulle vara, om vi inte hade brutit förtroendet med Gud, så att vi inte längre kunde tala direkt med Honom som Adam gjorde i början. Då hade vi kunnat fråga honom om "insidertips" om allt i naturen ... hur det fungerar och hur vi bäst skall ta hand om allt m.m. m.m. (Tänk annars på att man frågar alltid den man tror och litar på!)

När vi nu istället dragit oss undan Gud så långt så att vi inte ens klarar av att ha direktkontakt med honom (t.o.m. när han kom som människa så blev de flesta vansinniga på honom!), så måste vi försöka ta reda på hur naturen fungerar själva med "trial and error" ... vilket tyvärr skapar en massa problem, lidande och elände (tänk bara på alla plågsamma djur och människoförsök som behövs för att få fram fungerande mediciner idag) :( Men det var en liten friare fundering ... :)

Börja med de insidertips vi har
Men sammanfattningsvis: Kunskap behövs (även om Gud tänkt att vi skulle slippa kunskapen om just gott och ont), och den allra bästa kunskapen får vi naturligtvis från universums konstruktör själv! Han kan t.o.m. berätta om själva syftet och grundtanken med allt ... men problemet är nog inte det att han inte vill berätta, utan att vi inte litar på honom ens så mycket att vi lyssnar ordentligt till de insidertips som vi redan fått, i den rätt så nätta intstruktionsmanualen Bibeln! :(

Strävan efter kunskap är alltså inget dåligt, tvärtom! Men vi skall välja varifrån vi söker kunskapen, och alltid lyssna på konstruktören i första hand! (Och sånt som vi lär oss på annat håll får vi dubbelkolla mot hans ord i Bibeln).

"Ty det är HERREN som ger vishet, från hans mun kommer kunskap och förstånd."
    (Ordspråksboken 2:6)

"Att frukta HERREN är början till kunskap, men vishet och förmaning föraktas av dåren."
    (Ordspråksboken 1:7)
// Samuel

PostPosted: Tue 06 Apr 2010, 12:59 

Tack för svaret Sammis :)

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]