BRUD, BRUDGUM - OCH GÄSTER!
foffeasplund wrote:
Upp 21:
9 ... sade: "Kom, jag skall visa dig bruden, Lammets hustru." ... och visade mig den heliga staden Jerusalem, som kom ner från himlen, från Gud, 11 och som ägde Guds härlighet. ... 12 Staden hade en stor och hög mur ... och namn inskrivna: namnen på Israels barns tolv stammar.
För mig verkar det självklart att Kristi brud är Jerusalem, det nya Jerusalem.
Men jag skulle gärna vilja få lite klarhet i detta, finnns det nån som har kan förklara.
Ja, av klartexten framgår att det är det nya "Jerusalem, som kom ner från himlen".
Det har genom tiderna funnits många tankar om "bruden", men Bibeln ger kanske inte så stor frihet för oss att själv hitta på något vem bruden är. Bibeltexten ovan säger däremot en hel del. Den påstår ganska rakt på sak att bruden har med Israels tolv stammar att göra. Frågan är om just denna text säger allt. Även följande verser verkar begränsa kandidater för vem som kan vara bruden:
... Och ljudet från brud och brudgum skall aldrig mer höras i dig. Dina köpmän var jordens stormän, ty genom din svartkonst blev alla folk vilseledda. (Upp 18:23)
En vanlig tolkning av ovanstående symboliska stad ("Babylon") har varit att det är en falsk kyrka som avses. Texten säger "aldrig mer", vilket antyder att brud och brudgum i något skede HAR förekommit där men att dessa nu har lämnat platsen.
Man har i långa tider pekat ut Katolska kyrkan som den kyrka som bäst motsvarar bibeltexten. Idag kan vi kanske tänka oss att fler kyrkor kan tänkas ingå i denna "förvirringens stad", även om katolska kyrkan kanske blir den som slutligen samlar och kontrollerar alla falska kyrkor.
Inte bara brud och brudgumHursomhelst, i kapitel nitton begränsas kandidaterna för bruden ytterligare, och av någon anledning verkar det som om de flesta inte noterar att ett bröllop inte handlar ENBART om bruden, och i texten pekas inte bruden ut som de som är "saliga" utan det sägs uttryckligen att de är saliga
som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid! :
7 ... Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo. ... 9 Och ängeln sade till mig: "Skriv! Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid." (Upp 19:7-9)
Naturligtvis är detta den stora dagen för bruden. Men bibeln talar även om de ANDRA, bröllopsgästerna, alltså de som är
bjudna till bröllopet. Samt brudgummens närmaste vänner.
All klarar inte av att ompröva efter att de blivit vana med tanken att endast de själva kan vara "bruden". Men utgående från de texter som citerats kan man mycket väl tänka sig en tolkning som innebär att bruden är de av Israel som kommit till den levande tron, och brudgummens nära vänner kan vara hans apostlar och profeter, och vi andra, dvs hedningar och lite annat löst folk (...) är BJUDNA till detta bröllop.
Den del av klassisk väckelsekristen undervisning om detta som verkligen stämmer med bibeltexterna är, så vitt jag kan se, att man bör vara noga med klädseln vid detta bröllop. Och de flesta vet vad kläder syftar på: Att vara rättfärdig genom tro. Denna tolkning skulle även passa in på vad som sägs i Matt 22 om bröllopet (notera att följande personer INTE pekas ut som "bruden"):
10 Tjänarna gick då ut på vägarna och samlade alla de mötte, både onda och goda, och bröllopssalen fylldes med gäster. 11 När kungen kom in för att se sina gäster, lade han märke till en man som inte var klädd i bröllopskläder. (Mat 22:10, 11)
I vers 12 berättas vidare att det inte gick så bra för den som inte hade bröllopskläder. Det som framhålls är alltså att gästerna skall ha RÄTT SORTS kläder. Och att det handlade om gäster.
Jag har inte studerat denna fråga särskilt, varken i Bibeln (förutom verserna ovan) eller vad Jareteg funnit, men jag skulle bli förvånad om han kommit fram till annat än att bruden har med israeliter att göra (indelade efter stamfäder EFTER KÖTTET,
Upp_7:4) och att gästerna utgörs av de övriga ur alla folk och språk som kommit till tro på Gud och Lammet.
På ett bröllop bör som bekant finnas en brud, en brudgum - samt gäster, naturligtvis! =)
// Rolf Lampa